Türk Tiyatrosu’nun en büyük sorunlarından biri de hiç şüphesiz ki seyirci yetiştirmek. Bilinçli seyirci yetiştirme konusunda çok da iyi sınav veremeyen Türk Tiyatrosu, seyircilerin önemli kısmının sahnede olmak istemesi nedeniyle gün geçtikçe kan kaybediyor.
Tiyatronun Cumhuriyet’in ilk yıllarındaki disiplinine dönmesi için de hem tiyatro kurumları hem de seyirciler pasif kalmakta, böylece sinema, tiyatro karşısında üstünlüğünü sürdürmektedir. Sinemada seyircinin “ne yapsa mubah” yaklaşımıyla sinema salonları lokantaya dönmüş durumda.
Tiyatroda ise bilinçli seyirci yetiştirmeye yönelik sadece birkaç kurumun özverili çalışması bulunuyor. Bu kurumların başında ise Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Osman Hamdi Bey Kültür Merkezi bulunuyor. Devlet Tiyatroları ve Şehir Tiyatroları’nda oyun başlama saatinden sonra salona seyirciler alınırken, Osman Hamdi Bey Kültür Merkezi’nde bu kural yıllardır istisnasız olarak işliyor. Kültür Merkezi Koordinatörü Ufuk Eser’in kuralları ısrarla uygulaması, Kocaeli seyircisinin de tiyatroya olan ilgisini artırmış.
DİSİPLİNDE UFUK ESER FARKI
Koordinatör Ufuk Eser, almış oldukları kararları ısrarla uygulatararak Kocaeli Büyükşehir Belediye Başkanı İbrahim Karaosmanoğlu’nun da büyük desteğiyle Gebze, disipliner ve bilinçli tiyatroda pilot bölge haline gelmiş durumda. Kurumsal tiyatroların da üstesinden gelemediği; ‘Yetişkin oyunlarına 8 yaş altı seyircilerin kabul edilmemesi’ kuralı da burada büyük özveriyle uygulanıyor.
Yapmış oldukları uygulamalarla kimi seyircilerin oyun saatinden önce salona girip oyunun ortasında salondan çıkmasını yasaklamış. Zamanla bu yasak, tüm seyircilerin saygı duyduğu ve işler bir kural halini almış.
SİNYAL KESİCİLİ ÖNLEM
Kültür merkezinde, kimi seyircilerin tüm uyarılara rağmen salonda telefonlarını kapatmak istememesine sinyal kesicili önlem alınmış. Sorumsuzluk yapan seyircilere salonu yasaklamak yerine salona sinyal kesiciler yerleştirilmiş. Oyunların başlamasıyla cihazlar aktif hale gelmekte ve seyirciler de böylece sadece oyuna odaklanmakta.
DT VE ŞT BAŞARAMADI
Devlet Tiyattoları (DT) ve hiçbir Şehir Tiyatrosu’nun (ŞT) uygulayamadığı disiplini yıllardır istisnasız olarak uygulayan Eser, Kocaeli’de bilinçli tiyatro seyircisinin artmasında en büyük rolü oynuyor. Seyirciler, Ufuk Eser’i üst düzey görevlerde görmek istiyor.
Haber: Orhan Sanay
91 comments on “Eser’in disiplini, fark yaratıyor…”